Figuri de stil
Epitetul - "Partea de vorbire sau de frazã
care determinã, în lucrãrile sau actiunile exprimate,
printr-un substantiv sau verb, însusirile lor estetice, adicã
acelea care pun în luminã felul cum le vede sau cum le
simte scriitorul si care au un rãsunet în sensibilitatea
si fantezia cititorului” (Tudor Vianu). Epitetul numeste însusiri
deosebite, aparte. Epitetele pot fi explicative, epitete metaforã,
sincretice, complexe, imagini, apreciative, antitetice, evocative,
ornante. Frumusetea epitetelor este datã de asocierea deosebitã,
ineditã a cuvintelor. Epitetul este cea mai popularã
figurã de stil de modificare a sensului (trop). Este considerat
„un determinativ expresiv, pus pe lânga un substantiv
sau pe lângã un verb, pentru a scoate în evidentã
mai nuantat o trãsãturã a obiectului sau a actiunii
si pentru a da mai multã expresivitate artisticã creatiei:
„Pe tãpsanul prãvãlatic apa curge furioasã”.
Epitetul este adãugat unui cuvânt cu scopul de a evidentia
o caracteristicã frapantã, de a reliefa o trãsãturã.
Majoritatea epitetelor determinã substantive: „Iar
prin mândrul întuneric al pãdurii de argint / Vezi
izvoare zdrumicate peste pietre licurind” (Mihai Eminescu).
Comparatia - Procedeu artistic care constã
în alãturarea a doi termeni (obiecte, persoane, idei,
fenomene, actiuni etc.) cu însusiri comune, urmãrindu-se
anumite caracteristici ale primului termen (de comparat), prin intermediul
celui de-al doilea (cu care se comparã). Ca figurã de
stil, comparatia poate fi exprimatã numai printr-un substantiv
însotit de atribute si complemente. Alãturarea celor
doi termeni se face pe baza unor însusiri comune, cu scopul
de a evidentia caracteristicile unuia din termeni. Termenii pot denumi
obiecte, fiinte, persoane, actiuni sau notiuni abstracte. Între
cei doi termeni ai comparatiei se stabileste o relatie de asemãnare,
marcatã prin cuvinte sau grupuri de cuvinte ca: la fel
ca, asemãnãtor cu, asemenea,
precum, întocmai ca, cât, cum,
aidoma, astfel ca, etc. „Ca un glob de
aur luna strãlucea” (D. Bolintineanu). „Nalt cât
casa, / Verde ca mãtasea…” (ghicitoare).
Metafora - Procedeu artistic, element al limbajului
poetic, prin care se trece de la sensul prorpiu al cuvântului
sau al unei expresii, la un alt sens, pe care cuvântul sau expresia
îl dobândeste numai prin analogie, prin comparatie. În
comparatia initialã, care stã la baza metaforei, termenul
cu sens impropriu, figurat, îl susbtituie pe cel cu sens propriu,
de unde rezultã cã într-o expresie morfologicã
existã un înteles usor de intuit si altul mai greu de
intuit, sugerat. Altfel spus, metafora constã în denumirea
unui obiect, a unei însusiri, a unei actiuni cu ajutorul unei
comparatii din care lipseste termenul comparat. „Limba noastrã-i
o comoarã”. Metafora presupune un transfer de sens
de la un cuvânt la altul pe baza unei asemãnãri,
tinde spre o îmbinare neasteptatã de cuvinte. „pãdure
de argint” (pãdure ca de argint); „codri
de aramã” (codri ca de aramã). Prin forta
ei de a trezi imagini si sentimente, de a sensibiliza si intensifica
impresii, de a spori semnificatia faptelor sau obiectelor, metafora
este un element de bazã al exprimãrii poetice. „Acea
grindin-otelitã înspre Dunãre o mânã…”.
Personificarea (prozopopeea) -
procedeu literar prin care se atribuie fiintelor necuvântãtoare,
obiectelor, elementelor din naturã, sau ideilor abstracte însusirile
omenesti de a vorbi, de a gândi, de a avea sentimente, de a
actiona ca oamenii, într-un cuvânt, de a face din ele
persoane. Personificarea atribuie însusiri omenesti unor fiinte
necuvântãtoare, unor lucruri, elemente din naturã
sau unor idei abstracte. Ca figurã de stil, personificarea
transferã însusirile omenesti unor obiecte neînsufletite
printr-un proces de animare. Acest proces se realizeazã mai
rar cu ajutorul numai al unui substantiv, adjectiv sau verb si mai
ales printr-un grup de cuvinte în care verbul predicat are rolul
principal. „Gerul aspru si sãlbatic strânge-n
brate-i cu jãlire / Neagra luncã de pe vale care zace-n
amortire” (Alecsandri). În general, personificarea
se referã la substantive nume de obiecte, dar se realizeazã
prin verbe cu sens figurat: a plânge, a geme, a suspina, a râde,
a spune etc.: „Râd în grãdinã
flori de nalbã si alte flori de mãrgãrint”.
Antiteza - Figurã de stil care constã
în alãturarea a doi termeni (personaje, situatii, fenomene,
idei etc.), de obicei, punându-se reciproc în luminã,
urmãrindu-se sã se reliefeze mai pregnant opozitia dintre
acestia. Antiteza asociazã cuvinte, fapte, personaje, idei,
situatii cu sens opus, pentru a evidentia semnificatiile contrastului
exprimat prin ele si reliefarea reciprocã. Contrastul e marcat
mai frecvent prin opozitia unor verbe si adjective, care exprimã
dinamica actiunii si polarizarea unor calitãti. „Vreme
trece, vreme vine, / Toate-s vechi si nouã toate, / Ce e rãu
si ce e bine / Tu te-ntreabã si socoate” (M. Eminescu,
Glossa ). Prin alãturarea pronumelor, scriitorii dau antitezei
un caracter liric, subiectiv, amplificând natura afectivã
a contextului: „Ea un înger ce se roagã, el
un demon ce viseazã / Ea, o inimã de aur, - el un suflet
apostat” (M. Eminescu).
Alegoria - Figurã de stil alcãtuitã
dintr-o succesiune de metafore, comparatii, epitete, personificãri,
ce creeazã o imagine închegatã, prin care poetul
dã formã concretã unor notiuni abstracte. Alegoria
apare frecvent în fabule si în proverbe. Ca figura de
stil, Alegoria este alcãtuitã dintr-un sir de metafore,
comparatii si personificãri cu ajutorul cãrora se ilustreazã
o notiune abstractã, prietenia, ura, iubirea, virtutea, credinta,
speranta, dreptatea sau se conceptualizeazã o impresie concretã.
În poezia popularã gãsim câteva alegorii
de o mare putere de sugestie, ca cea din Miorita unde poetul popular
anonim ilustreazã moartea ciobanului personificând-o
printr-o mireasã si comparând ceremonia înmormântãrii
cu nunta: „Sã le spui curat / Cã m-am însurat
/ C-o mândrã crãiasã / A lumii mireasã
/ Cã la nunta mea / A cãzut o stea / Soarele si luna
/ Mi-au tinut cununa / Brazi si pãltinasi / I-am avut nuntasi,
/ Preoti, muntii mari, / Pãsãri, lãutari , /
Pãsãrele mii /Si stele faclii...”.
Hiperbola - Procedeu artistic prin care se exagereazã
intentionat însusirile unei fiinte sau caracteristicile unui
obiect, fenomen, sau ale altei întâmplãri, cu scopul
de a-l impresiona pe cititor. Hiperbola exagereazã intentionat
proportiile, numãrul sau importanta obiectelor, pentru a impresiona.
În creatia popularã, mai ales în balade si în
basme, dar si în vorbirea curentã, hiperbola, înruditã
cu metafora si comparatia cãrora li se subsumeazã adesea,
este foarte frecventã si, uneori, aceastã figurã
de stil tinde sã devinã un procedeu devalorizat prin
frecventã si uzurã. Ex. „arde de nerãbdare”,
„a înghetat de spaimã”, „crapã
de necaz”, „auleu, m-a omorât tâlharul”,
„dimineata pânã-l scoli îti stupesti
sufletul”, „n-am pãr pe cap de câte
ori i-am spus”. „Si vorba-i e tunet, rãsufletul
ger, / Iar barda din stânga-i ajunge la cer, / Si vodã-i
un munte” (G. Cosbuc).
Inversiunea - Procedeu artistic ce constã
în schimbarea topicii obisnuite a cuvintelor dintr-o propozitie
(frazã). Prin inversiune (metataxa) se evidentiazã importanta
deosebitã a unui cuvânt (grup de cuvinte) din contextul
respectiv.
Enumeratia - Însiruirea mai multor termeni
din acelasi câmp semantic, folositã spre a atrage atentia
asupra aspectelor descrise sau asupra faptelor înfãtisate.
Aliteratia - figurã de stil care constã
în repetarea unui sunet sau unui grup de sunete, de obicei din
rãdãcina cuvintelor cu efect onomatopeic si expresiv.
Ex.: "Scrisoarea III" de M. Eminescu: "Vâjâind
ca vijelia si ca plesnetul de ploaie / Urlã câmpul si
de tropot si de strigãt de bãtaie".
Repetitia - Figura de stil care constã în
repetarea unui cuvânt sau a unui grup de cuvinte, pentru a întãri
o idee sau o impresie.
Onomatopeea - Cuvânt care, prin elementele
lui sonore, imitã sunete, zgomote din naturã. Folosirea
onomatopeei în poezie duce la versul onomatopeic, la armonie
imitativã.
Invocatia - Partea de început a unei opere,
în care poetul cere ajutorul muzei sau divinitãtii pentru
a-si putea realiza opera. Când invocatia se adreseazã
unui personaj imaginar sau absent, ea se numeste invocatie
retoricã.
Metonimia - Figurã de stil care constã
în inversarea voluntarã a categoriilor logice: întregul
prin parte, partea prin întreg, cauzã prin efect, efectul
prin cauzã, abstractul prin concret, posesorul prin lucrul
posedat etc. Metonimia numeste continutul prin obiect (Sala a
aplaudat. Am bãut douã pahare); produsul prin locul
de unde provine (un Cotnari, o sampanie), produsul
prin materia din care este fãcut (sticla „materie”
si sticla „recipient de sticlã”; fier
„metal” si fier „de c[lcat”)
sau produsul prin locul de unde provine (A cumpãrat o hainã
de astrahan. Au bãut o sticlã de Cotnari); opere
sau inventii prin numele autorilor (Becul are 60 de wati. Locuiesc
la mansardã. Un Luchian este de vânzare); cauza
prin efect („La noi sunt cântece si flori si lacrimi
multe, multe”, O. Goga). [Oameni care cântã
si care plâng].
Eufemismul - Apropiat de ironie, eufemismul este
o figurã de stil care constã în atenuarea prin
substituire a unei expresii cu sens jignitor, dur sau chiar obscen.
Eufemismul este un cuvânt sau o expresie prin care este ascuns
adevãratul sens al cuvântului; îndulcirea unor
termeni cu sens dur sau jignitor (venerabil = bãtrân,
nemanierat = bãdãran). Este procedeul de substitutie
a unor termeni supãrãtori, uneori rebarbativi, prin
cuvinte sau perifraze care sugereazã ceea ce se evitã.
„- N-oiu mai veni, Ivane, câte zilisoare-oiu ave eu,
zicea ucigã-l crucea, cuprins de usturime si se tot ducea împuscat”
(Ion Creangã, Ivan Turbincã). „- Oslobene,
care te robesti pântecelui si nu-ti dai câtusi de putinã
ostenealã mintii, te-i face popã ca tatã-tãu,
când s-or pusnici toti bivolii din monastirea Neamtului”
(Ion Creangã, Amintiri din copilãrie). Exprimarea eufemisticã
se împleteste cu ironia.
Sinecdoca - numeste partea pentru întreg (Mi-am
gãsit un acoperis. S-a ivit o pânza la orizont.
„Mii de capete pletoase, mii de coifuri lucitoare ies din
umbra-ntunecoasã”.) sau întregul pentru parte
(bocanci de bizon, guler de vulpe), genul pentru
specie (N-are nici o armã asupra sa. Am prins în
unditã un peste de douã kg), singularul pentru
plural (Mircea a gonit turcul. Omul a cucerit întregul pãmânt)
sau numele propriu printr-o însusire sau defect (E un Luceafãr
al poeziei = geniu; E un fel de Hagi-Tudose = zgârcit).
Oximoronul - este o figurã de stil care exprimã
o ironie subtilã sau un adevãr usturãtor, sub
forma asocierii paradoxale a doi termeni contradictorii: „Tu
sã fi-nceput iubitul / Cã-i fãceam eu isprãvitul.
/ Tu cu pâinea si cutitul / Mori flãmând, nepriceput”
(G. Cosbuc, Nu te-ai priceput). „Suferintã, tu, dureros
de dulce”; „mândrul întuneric”
(M. Eminescu). Oximoronul este un aspect mai rafinat al incompatibilitãtii
semantice: gerul frige, vorbeste tãcând,
cioara albã, cadavru viu, cãrbunele
alb, fericire amarã.
Simbolul - sugereazã, prin imagini sau semne,
notiuni abstracte sau fenomene cunoscute. În literaturã,
o categorie importantã de simboluri acoperã zona personajelor:
Emirul Bagdadului (Noapte de decemvrie de Al. Macedonski),
Hyperion (Luceafãrul de M. Eminescu) simbolizeazã
omul superior, geniul însetat de absolut, capabil de sacrificii
în atingerea idealului. Mesterul Manole este simbolul
creatorului de artã care îngroapã în efortul
lui ce are mai sfânt. În cazul personajelor, simbolul
este destul de conventional si nu încifreazã textul:
Mircea cel Bãtrân (Scrisoarea III de M. Eminescu)
este simbolul domnitorului patriot; Agripina Ozun (La Vulturi!
de Gala Galaction) este simbolul devotamentului matern; Dan, capitan
de plai de V. Alecsandri este simbolul vitalitãtii poporului
român.
Ironia - este figura de substitutie prin care scriitorul
foloseste opusul cuvântului pe care îl lasã sã
se înteleagã. Sunt expresii, a cãror conotatie
este ironia: a nu sti nici cât au uitat altii, a
da cu cãciula-n câini, s-a dus bou si s-a întors
vacã, a ajunge gâscã de jumulit,
a umbla câinii cu covrigi în coadã, a
scoate sticletii din cap, a-l pãli în numele
tatãlui, a tocmi vulpea din pãdure, a
închide lupul la stânã etc. Expresii ironice
se structureazã în antitezã, sporind efectul comic
al situatiei: a ajunge din cal mãgar, de la moarã
la râsnitã, scump la tãrâte si
ieftin la fãinã...
Invocatia (retoricã): figurã de
stil care exprimã o adresare, o chemare pe care poetul o face
cãtre un personaj abstract sau imaginar (invocarea muzei, a
lui D-zeu etc.) pentru o rugãminte sau un ajutor. Ex.: "În
veci spre cei rãmasi în urmã / Tu, Doamne, vãzul
meu îndreaptã" ("Rugãciune"
de O. Goga).
Interogatia (retoricã): figurã de
stil constând în adresarea unei întrebãri
(sau unei serii de întrebãri) la care nu se asteaptã
rãspuns, cu scopul de a transmite indirect cititorului o opinie
a scriitorului. Ex: "Fu prãpastie? Genune? Fu noian
întins de apã? / N-a fost lume priceputã si nici
minte s-o priceapã" (M. Eminescu).
Moduri de expunere
Descrierea - Este un mod de expunere prin care scriitorul
prezintã în amãnuntele lor specifice si impresionabile
un colt din naturã (peisaj), un obiect, un fenomen, o fiintã,
chipul unui om, un mediu social, o stare sufleteascã. Într-o
descriere literarã, în prozã sau în versuri,
pe lângã prezentarea unor elemente definitorii pentru
obiectul descrierii, scriitorul dã glas si sentimentelor declansate
în sufletul sãu de contemplarea obiectului descris (uimire,
încântare, bucurie, spaimã etc.). Existã
opere literare construite exclusiv prin apelul la descriere, ca mod
de expunere, cum sunt, de exemplu, pastelurile. Alteori, descrierea
apare în cadrul naratiunii, atunci când scriitorul descrie
personaje, realizând portrete.
Naratiunea - este o relatare a unor întâmplãri
într-o ascensiune de momente. Naratiunea este modul caracteristic
al epicului. Autorul povesteste fapte si întâmplãri
prezentate într-un loc si un timp determinate. Toate aceste
întâmplãri dintr-o naratiune, legate de personaje,
formeazã actiunea. La actiune participã personajele
literare, care pot fi oameni, dar si plante, animale, sau lucruri
animate de autor (ca în basme, legende sau fabule). De regulã,
însã, naratiunile prezintã întâmplãri
din viata oamenilor, acele întâmplãri prin care
scriitorul defineste firea, caracterul, felul de a fi al personajului
literar sau, atunci când apar personaje colective, modul de
viata al societãtii omenesti, într-o anume epocã.
Printre speciile genului epic care au ca mod de expunere naratiunea,
se numãrã: basmul, legenda, povestea, balada, fabula,
schita, nuvela, romanul, poemul eroic.
Dialogul - Este modul de expunere prin care se reproduce,
în vorbire directã, conversatia dintre personaje. Este
mijlocul prin care autorul face personajele sã vorbeascã,
dezvãluindu-si, astfel, psihologia si mobilurile actiunii si
atitudinilor adoptate. Existã opere literare în care
se foloseste în întregime, ca mod de expunere, dialogul.
Acestea sunt specille genului dramatic: comedia, drama sau tragedia.
În astfel de opere literare, în loc sã povesteascã
faptele si întâmplãrile, scriitorul pune personajele
sã vorbeascã, sã se miste si sã gândeascã,
în fata spectatorilor, pe o scenã, ca în realitate.
Existã si un dialog interior, care reproduce replicile pe care
le schimbã cu sine însusi un personaj literar. Recurgând
la aceastã modalitate, scriitorul prezintã contradictiile
psihologice puternice ale personajului repsectiv, punându-se
mai acut în lumina conflictul psihologic, nehotãrârea
sau sovãiala personajului în situatii dilematice, precum
si alte trãsãturi de caracter.
Genuri literare
Termenul de gen literar provine din latinescul genus (neam, rasã,
fel, mod) si, în literaturã, numeste o clasã de
opere literare. Genul literar a fost definit având ca elemente
de referintã relatia ce se stabileste între crestor si
lumea înconjurãtoare, precum si felul în care acesta
comunicã în opera respectivã idei, sentimente,
atitudini.
1. Genul LIRIC cuprinde acele opere
literare în care scriitorul (cel mai adesea, poet) comunicã
direct impresiile, gândurile, sentimentele, ideile si atitudinile
sale. Cel care le exprimã este însusi poetul. Uneori,
sentimentele autorului intrã în rezonantã cu simtãmintele
cititorului, întâmplare fericitã, ce dã
valoarea operei si, uneori, viata lungã a acesteia.
Cult:
a) Imnul. Poezie sau cântec solemn compus
pentru preamãrirea unei idei, a unui eveniment, a unui erou
legendar etc. De pildã, imnurile religioase preamãresc
divinitatea. Odatã cu formarea statelor nationale, imnul devine
si un cântec solemn adoptat oficial ca simbol al unitãtii
nationale a statului. Este înrudit si cu oda.
b) Oda. Specie a poeziei lirice (formatã
din strofe cu aceeasi formã si cu aceeasi structurã
metricã), în care se exprimã elogiul, entuziasmul
sau admiratia fatã de persoane, de fapte eroice, idealuri,
fatã de patrie. Oda poate fi eroicã, personalã,
religioasã sau sacrã.
c) Pastelul. Specie a poeziei lirice, în care
autorul descrie un tablou din naturã (priveliste, moment al
unei zile sau anotimp, aspecte din faunã si florã),
prin intermediul cãruia îsi exprimã direct anumite
sentimente.
d) Elegia. Poezie liricã în care se
exprimã sentimente de tristete, melancolie, regret mai mult
sau mai putin dureros, de disperare, provocate de motive intime sau
sociale. Elegiile pot fi filozofice, patriotice,
religioase, erotice etc.
e) Satira. Poezie liricã în care sunt
ridiculizate aspecte negative sociale, moravuri, caractere. Satira
poate fi literarã, moralã, socialã,
politicã.
f) Meditatia. Specie a liricii filozofice în
care poetul îsi exprimã sentimentele, cugetând
asupra rosturilor existentei umane si asupra unor experiente intelectuale
fundamentale în legãturã cu temele majore ale
universului.
g) Sonetul. Poezie cu formã prozodicã
fixã, alcãtuitã din 14 versuri, repartizate în
douã catrene cu rimã îmbrãtisatã
si douã tertine cu rimã liberã. Întregul
cuprins al poeziei este enuntat în ultimul vers, care are forma
unei maxime.
h) Rondelul. Apãrut în literatura medievalã
francezã. Desemneazã, la origine, un cântec si
un dans. În acceptia lui modernã, rondelul este o poezie
cu formã fixã, având numai douã rime si
un refren, care deschide poezia si în care este reluat, partial
si inetgral, la mijlocul si la sfârsitul ei.
i) Gazelul. Desemneazã o poezie liricã
eroticã. Originar din literatura indianã, persanã,
arabã, preluat de poetii europeni, gazelul este format dintr-un
numãr variabil de distihuri, fiecare al doilea vers având
aceeasi rimã cu cele douã versuri ale distihului initial.
Popular:
a) Doina. Specie a liricii populare si a folclorului
muzical românesc, care exprimã un sentiment de dor, de
jale, de dragoste, de revoltã etc.
b) Cântecul. Specie liricã semifolcloricã,
având un caracter nostalgic, erotic, sau care celebreazã
haiducia.
c) Bocetul. Lamentatie improvizatã, de obicei,
versificatã, cântatã pe o anumita melodie, în
cadrul obiceiurilor legate de înmormântare.
2. Genul EPIC cuprinde acele opere
literare în care ideile si sentimentele autorului nu sunt transmise
direct, ca în cazul genului liric, ci indirect, prin intermediul
actiunii si al personajelor. Genului epic îi corespunde, ca
mod de expunere, naratiunea. De aceea, într-o operã epicã
existã trei elemente definitorii: actiunea (întâmplãrile
prezentate, frecvent, în ordinea desfãsurãrii
lor), personajele si autorul.
Cult:
a) Schita. Specie a genului epic, de dimensiuni
reduse, cu actiune limitatã la un singur episod caracteristic
din viata unuia sau a mai multor personaje.
b) Nuvela. Opera epicã în prozã,
care are o actiune complexã ce cuprinde o înlãntuire
de fapte, la care participã mai multe personaje, surprinse
în evolutie si prezentate în mediul lor de viatã.
Ca dimensiune, se situeazã între schitã si roman.
Nuvela poate fi romanticã, naturalistã,
realistã, psihologicã, umoristicã,
istoricã.
c) Romanul. Specie a genului epic, în prozã,
cu actiune mai complicatã si de mai mare întindere decât
a celorlalte specii epice în prozã, desfãsuratã
pe mai multe planuri, cu personaje numeroase, bine conturizate.
d) Fabula. Povestire scurtã, în versuri
sau în prozã, în care scriitorul criticã
anumite trãsãturi morale sau comportarea unor oameni,
prin intermediul personajelor - animale, plante, obiecte - si care
are valoare educativã. Fabula este construitã pe baza
alegoriei, dezvãluitã prin moralã (partea finalã),
uneori, cu valoare de sentintã a fabulei.
e) Balada. A fost cultivatã de literatura
medievalã francezã. Are subiecte diverse, valorificã
eroicul, fantasticul, legendarul, care a fost adesea valorificatã
în literatura cultã. Are o formã fixã (trei
strofe a câte opt versuri si un catren final.
f) Poemul eroic. Specie a genului epic, în
versuri, de proportii mai mari decât balada, dar mai mici decât
epopeea. Poemul eroic evocã fapte istorice sau legendare, din
trecutul unui popor, punând în centrul atentiei figura
unui erou exceptional, în împrejurãri exceptionale,
care se detaseazã dintre alte personaje cu însusiri deosebite,
pe care acesta le dominã.
g) Epopeea. Creatie epicã în versuri,
de întindere mai mare decât poemul, în care se povestesc
fapte eroice, legendare, de mare însemnãtate pentru viata
unui popor si la care participã, pe lângã eroii
numerosi, si forte supranaturale. Epopeea poate fi istoricã,
eroicã, eroi-comicã, filozofico-religioasã.
h) Basmul. Specie în prozã a epicii
(populare), a cãrei naratiune si ale cãrei personaje,
fabuloase, transfigureazã realitãti ale naturii si ale
vietii sociale.
i) Legenda. Specie a genului epic (popular), în
versuri sau prozã, prin care se explicã, apelându-se,
de obicei, la fantastic, geneza unui lucru (fiinte, fenomen) al unui
eveniment istoric ori se evocã isprãvi neobisnuite ale
unor eroi atestati sau nu de cãtre documente.
Popular:
a) Basmul (povestea) ***
b) Legenda ***
c) Balada ***
d) Snoava. Scurtã povestire folcloricã
cu continut anecdotic, inspiratã din viata de toate zilele,
având o largã circulatie oralã.
3. Genul DRAMATIC cuprinde acele
opere literare în care continutul de idei, sensul operei sunt
evidentiate prin jocul unor actori, care întruchipeazã
personajele pe o scenã, în fata spectatorilor. Între
spectatori si scriitor (dramaturgul) apare o conventie, spectatorul
admitând ideea cã pe scenã apar adevãratii
eroi. Principalul mod de expunere într-o operã dramaticã
este dialogul (si monologul). Opera dramaticã nu este scrisã
pentru a fi cititã, ci pentru a fi reprezentatã pe scenã.
Cult:
a) Comedia. Este specia genului dramatic, în
prozã sau în versuri, care evocã personaje, întâmplãri,
moravuri sociale, care sunt caracterizate într-un mod ce stârneste
râsul, având un sfârsit vesel (happy end) si, deseori,
un rol moralizator.
b) Drama. Specie a genului dramatic, în versuri
sau în prozã, cu continut si deznodãmânt
grav. Fiindcã îmbinã episoadele vesele cu cele
triste, drama exprimã mai aproape de adevãr complexitatea
vietii reale. Tinzând sã exprime aceastã complexitate,
este mai putin supusã conventiilor decât tragedia, si
de aici, diversitatea formelor si dificultatea de a o defini. Contine
tipuri diferite de personaje, sentimente, tonalitãti, iar partea
componentã esentialã o constituie conflictul.
c) Tragedia. Specie a genului dramatic, în
versuri sau prozã, cu subiect grav, patetic, cu personaje puternice,
aflate într-un conflict violent, ireconciliabil, cu deznodãmânt
nefericit, înfiorãtor.
d) Farsa. Scurtã piesã de teatru,
cu caracter moralizator sau în actiunea cãreia apare
frecvent comicul situatiei.
e) Melodrama. Creatie dramaticã în
care apar situatii exagerate, uneori neverosimile, cu deznodãmânt
facil, artificial.
f) Vodevilul. Comedie în cadrul cãreia
sunt intercalate cuplete satirice.
Popular:
a) Oratia (de nuntã). Specie literarã
epicã, a folclorului românesc, scandatã de persoane
anumite, specializate, în timpul ceremoniei nuptiale. Cele mai
valoroase ca functie marcheazã momentele mai importante ale
nuntii: sosirea alaiului mirelui la casa miresii („colãcãria”),
aducerea darurilor, „schimbul”, „iertãciunea”,
„la masa mare”. Naratiuni epice încãrcate
de simboluri, unele alegorice, presãrate cu fragmente hazlii
ori pline de sobrietate.
b) Jocurile cu mãsti si pãpusi. Manifestãri
de teatru folcloric ce întrunesc o serie de jocuri cu caracter
de pantomimã, ca si piese cu temã profanã sau
religioasã (multe cu elemente satirice sau urãri legate
de fertilizarea câmpului, de viatã în genere, unele
cu caracter parodic).
c) Vicleimul. Scenete orale în versuri sau
în prozã, reprezentate cu prilejul sãrbãtorilor
de iarnã, cu elemente medievale usor filozofice. Vicleimul
mai înseamnã si vechea dramã popularã de
origine crestinã reprezentând nasterea lui Cristos, jucatã
la tarã, în perioada Crãciunului, de cãtre
flãcãi costumati.
Versificatie
Versificatia sau prozodia (gr. prosodia = intonare, accentuare) este
o stiintã. Ea studiazã cantitatea sau durata vocalelor
si a silabelor, în diferite pãrti constructive ale cuvântului
(în limite care utilizeazã o metricã calitativã.
În general, însã, prin versificatie se întelege
ansamblul de tehnici pe care îl presupune scrierea versurilor
si rima. Versificatia, spre deosebire de prozã, încântã
pe cititor. Deci, prin prozodie sau versificatie, se întelege
ansamblul de reguli, pe care, în timp, poetii le-au statuat
în scrierea poeziilor.
1. VERSUL - este un rând
dintr-o poezie, în care sunt respectate regulile referitoare
la ritm, rimã si mãsurã. Acesta este versul clasic.
În afarã de acest gen de vers, mai exista:
a) Versul liber - care este un rând dintr-o
poezie, în care regulile enuntate mai sus sunt aplicate dupã
cum doreste poetul, netinând cont de unele dintre acestea;
b) Versul alb - este versul fãrã rimã.
2. STROFA - apare în versificatia
modernã si numeste o grupare de versuri delimitate grafic printr-un
spatiu alb. Numãrul versurilor dintr-o strofã diferã,
începând cu strofe formate dintr-un singur vers si ajungând
pânã la o strofã cu 12 versuri.
Dupã numãrul de versuri din care sunt alcãtuite
strofele, pot fi: monovers (un vers), distih (douã
versuri), tertet (trei versuri), catren (patru versuri),
cvinarie (cinci versuri), sextinã (sase versuri),
septet (sapte versuri), octavã (opt versuri),
nonã (nouã versuri), decimã
(zece versuri). Stanta este tot o strofã în
care versurile sunt legate prin înteles si printr-o anumitã
rimã. Specificã Renasterii italiene, o stantã
poate avea un numãr de versuri variind între trei si
douãzeci.
3. MÂSURA - este numãrul
silabelor dintr-un vers. Mãsura poate fi de la patru silabe,
pânã la 15-16 silabe, si chiar mai multe. Mãsura
si ritmul sunt atribute importante ale versificatiei. De regulã,
într-o poezie, versurile au aceeasi mãsurã. Existã,
totusi, si versuri cu o mãsurã diferitã, mai
ales în fabule.
4. RIMA - constã în
a face sã coincidã silabele de la sfârsitul a
douã sau mai multe versuri. Aceastã potrivire începe
cu ultima vocalã accentuatã. Când rima este imperfectã,
ea poartã numele de asonantã. În aceastã
situatie se potrivesc ultimele vocale ale versurilor si, aproximativ,
consoanele. Consideratã, în literatura cultã,
drept o licentã poeticã, în poezia popularã,
asonanta este foarte des întâlnitã.
Dupã felul cum rimeazã versurile, existã mai
multe tipuri de rimã:
- Monorimã - constã într-o rimã
ce apare succesiv la mai multe versuri si este specificã poeziei
populare.
- Împerecheatã sau succesivã
- apare atunci când versurile rimeazã douã câte
douã - primul cu al doilea, al treilea cu al patrulea s.a.m.d.
- Încrucisatã sau alternativã
- apare atunci când primul vers al unui catren rimeazã
cu al treilea, iar al doilea rimeazã cu al patrulea.
- Îmbratisatã - rimeazã primul vers
cu al patrulea si al doilea cu al treilea. Este un tip de rimã
mai rar folosit de poeti.
- Variatã sau amestecatã - apare,
deseori, în fabule, unde poetii recurg la îmbinarea diverselor
tipuri de rimã, nerespectându-se o anumitã ordine
a acestora.
Pentru multi, rima este sinonimã cu poezia, fiindcã
rima, combinatã cu ritmul, este cea care dã muzicalitate
poeziei. Rima este cea care grupeazã versurile în strofe,
indicând si sfârsitul versurilor. De cele mai multe ori,
cuvântul-rimã este si cel mai important din versul repsectiv.
Dupã silaba accentuatã din rimã, aceasta poate
fi simplã sau complexã. Rima simplã
poate fi masculinã, atunci când accentul cade
pe ultima silabã, sau femininã, atunci când
accentul picã pe penultima silabã.
5. RITMUL - miscare regulatã
si mãsuratã, care se defineste ca fiind succesiunea
regulatã a unor silabe neaccentuate, dar si a pauzelor dintr-un
vers.
Unitatea metricã este un grup de silabe accentuate si neaccentuate
( / ) si ( U ) si care se repetã la intervale regulate într-un
vers. Cel mai adesea, în limba româneascã se folosesc
unitãtile metrice numite troheu, iamb si
amfibrah, iar ritmul corespunzãtor este trohaic,
iambic si amfibrahic. Formele ritmului sunt binare.
Trohaic - atunci cand unitatea metricã este
troheul - / U. Ritmul trohaic este specific poeziei populare, pentru
cã este coborâtor si vioi, dar apare si în poezia
cultã.
Iambic - atunci când unitatea metricã
este iambul U /. Iambul este un ritm suitor, care, prin nota lui gravã,
este potrivit pentru acele specii ale poeziei culte în care
poetii dau glas unor sentimente puternice si tulburãtoare,
precum în elegie sau meditatie.
Amfibrah - unitate ritmicã formatã,
în metrica anticã, dintr-o silabã lungã
precedatã si urmatã de douã silabe scurte. În
metrica modernã este alcãtuitã dintr-o silabã
accentuatã precedatã si urmatã de douã
silabe neaccentuate. Asadar, picior de vers format din trei silabe,
prima si ultima fiind scurte (neaccentuate).
Formele ritmului mai pot fi ternare: dactilic (picior trisilabic
/ U U ), anapestic ( U U /) si amfibrahic ( U /
U ). Ritmul amfibrahic presupune o succesiune de picioare trisilabice,
în care a doua silabã, accentuata, este încadratã
de douã silabe neaccentuate.
Alte notiuni de semanticã
ANTONIME - cuvinte cu sens opus, dar forme diferite.
Antonimia este o relatie binarã (între douã sensuri)
în care indicii semantici ai cuvintelor sunt opusi: cald
/ rece, bucurie / necaz, a câstiga / a pierde.
Termenii aflati în opozitie se presupun reciproc, adicã
apartin aceleiasi sfere semantice; de exemplu, cald si
rece se referã la temperatura unui corp. Opozitia exprimã
relatii contrare (tânãr / bãtrân,
util / inutil, luminã / întuneric),
relatii cu orientare diferitã (a urca / a coborî,
sus / jos), relatii complementare (adevãrat /
fals), relatii de conversiune (a cump[ra / a vinde).
SINONIME - cuvinte cu aproximativ acelasi sens,
dar forme diferite. Sinonimia este relatia care reuneste douã
sau mai multe sensuri apartinând unor cuvinte diferite, dacã
întrebuintarea lor este caracterizatã prin aceiasi indici
semantici. Termenii se diferentiazã prin nuante semantice (susur,
soaptã, freamãt, murmur, zvon; a cugeta, a gândi,
a reflecta, a medita, a cumpãni), prin nuante de întrebuintare
(a fãuri, a realiza, a înfãptui, a crea, a plãsmui),
prin rãspândirea lor teritorialã (noroi, glod,
tinã; curte, ogradã, ocol, bãtãturã),
prin gradul de expresivitate (fatã, obraz, chip, figurã,
mutrã, moacã).
OMONIME - cuvinte cu aceeasi formã, dar
sensuri diferite si independente. Omonimia presupune identitatea întâmplãtoare
a formei unor cuvinte: ton = „sunet”, ton = „peste”;
lac = „apã stãtãtoare”, lac = „solutie
de rãsini utilizatã pentru protejarea suprafetelor unor
obiecte”; varã = „anotimpul cald”, varã
= „grad de rudenie”; rãzboi = „conflict armat”,
rãzboi = „instrument de tesut”. Aceste cuvinte
sunt deci omonime pentru cã au înteles diferit, dar forma
lor coincide. Fiecare omonim se defineste prin propria sa distributie
în enunt. Ambiguitatea întelesului (semnificatului) evocat
de învelisul sonor (semnificantul) comun se risipeste o datã
cu contextul. Dictionarele înregistreazã omonimele cu
intrãri lexicografice independente, spre deosebire de cuvintele
polisemantice, care nu au intrãri lexicografice independente.
OMOFONE - cuvinte ce coincid fonetic, dar nu grafic:
altãdatã (adv.= odinioarã) // altã datã
(adj.+ subst.) ; altfel (adv.= altminteri) // alt fel (adj.+ subst.);
a-i = (prepozitie + pronume personal) ai = (articol, substantiv, interjectie,
verb auxiliar) ; a-l = (prepozitie + pronume personal) // al = (articol
posesiv) ; a-si = (prepozitie + pronume reflexiv) // asi = (substantiv)
; a-ti = (prepozitia infinitivului + pronume) // ati = (verb auxiliar)
; nai (subst.) // n-ai (adv.+ verb) ; ostire, otavã (subst.)
// o stire, o tavã (art.+ subst.); oarecare // oare care?;
oarecând // oare când?; oarecum // oare cum?; alegeti
(voi) // alege-ti (tu) ; ai da // a-i da; ati pregãti // a-ti
pregãti ; ca sters // c-a sters.
OMOGRAFE - cuvinte ce coincid grafic, dar se accentueazã
diferit: ácele, acéle; véselã, vesélã;
aduna, aduna; ara, ara; bara, bara; birui, birui; boi, boi; cai, cai;
cânta, cânta; cãlãtorii, cãlãtorii;
comis, comis; cota, cota; copii, copii; cuminti, cuminti; companie,
companie; continua, continua; clasa, clasa; data, data; dezvolta,
dezvolta; duduie, duduie; dota, dota; dura, dura; fugi, fugi; hainã,
hainã; iesi, iesi; împrãstie, împrãstie;
masã, masã; manevra, manevra; mari, mari; mârâi,
mârâi; muri, muri; mura, mura; modele, modele; mãsura,
mãsura; mânji, mânji; nota, nota; perpetua, perpetua;
pustii, pustii; reclama, reclama; repede, repede; rosi, rosi; sãri,
sãri; scânteia, scânteia; scumpi, scumpi; sufla,
sufla; scutura, scutura; strica, strica; striga, striga; snopii, snopii;stropii,
stropii; suporta, suporta; sufleca, sufleca; torturi, torturi; tremura,
tremura; umbrele, umbrele; urma, urma; urmãri, urmãri;
veselã, veselã; veseli, veseli; voi, voi.
PARONIME - cuvinte cu formã asemãnãtoare,
dar sensuri diferite: în cuvinte, cu aceleasi sunete, dar în
ordine diferitã: antonimie // antinomie; cauzal // cazual;
corveta // coverta; menaj // manej; preceptor // perceptor; a releva
// a revela; transparent // transperant;
În cuvinte, cu unul, douã sau trei sunete diferite: adagio
// adagiu; alineat //aliniat; atlas // atlaz; calitate // caritate;
campanie // companie; colabora // corobora; consemn // consens; deferentã
// diferentã; eroare // oroare; a evalua // a evolua ; ezoteric
// exoteric; fentã // fantã; fisã // fisã;
flagrant // fragrant; a gera // a gira; inerva // enerva; a insera
// a însera; insolent // indolent; a investi // a învesti;
inveterat // învederat; a irupe // a erupe; jantã //
geantã; lacunã // lagunã; nefritã // nevritã;
nefrozã // nevrozã; omis // emis; a repara // a repera;
solidar // solitar; speze // spete; a stimula // a stipula; suveran
// suzeran; sudurã // suturã; text // test; virtuos
// virtuoz. În cuvinte, cu unul, douã sau trei sunete
în plus: albastru // alabastru; a apropia // a apropria; a asculta
// a ausculta; concesie // concesiune; a compara // a compãrea;
conjecturã // conjuncturã; consort // consortiu; divizie
// diviziune // divizion; a eluda // a elucida; scalã // escalã;
unghinal // unghiular; ubicuitate // ambiguitate; În cuvinte
cu prefix diferit: a absorbi // a adsorbi; a emigra // a imigra; eminent
// iminent; aflux // influx // reflux; destins // distins; emergent
// imergent; prenume // pronume; prepozitie // propoziti ; a prescrie
// a proscrie; a preveni // a proveni; În cuvinte cu sufix diferit:
alienare // alienatie; anual // anuar; arbitral // arbitrar; comunicare
// comunicatie; consultare // consultatie; dentar // dental; dependentã
// dependintã; focar // focal; functional // functionar; glacial
// glaciar; literal // literar; numeral // numerar; ordinal // ordinar;
original // originar; pensie // pensiune; ratie // ratiune; special
// specios; temperantã // temperatie; temporal // temporar;
umeral // umerar.
PLEONASME - cuvinte sau constructii alãturate,
dar au acelasi înteles. Pleonasme tolerabile: a se
apleca în jos ; a coborî (în) jos; a urca (în)
sus; costum de haine; dunã de nisip; extinctor de incendiu;
gamã variatã de sortimente; sumã de bani; ospiciu
de nebuni; din ce în ce mai mult; a îngheta de frig; a
vedea cu ochii; cel mai optim (perfect); a dormi un somn; a merge
cale; a cântãri kilograme; a cânta un cântec;
a ecraniza un film; a lucra la elaborarea ; a oua un ou; a scrie o
scrisoare; a-si trai traiul; a visa un vis; aversã de ploaie;
ani de zile; datã cronologicã; fix la fel; mos bãtrân;
babã bãtrânã; fetitã micã;
demnitatea umanã; individ uman; cult religios; a inunda cu
apã; a intra înãuntru; a mustrului drastic; a
se limita numai (doar); a se mãrgini numai (doar); a se multumi
numai (doar); a se reduce numai (doar); a se resemna numai (doar);
a se restrânge numai (doar); a se rezuma numai (doar). Pleonasme
intolerabile: a aduce un aport; a adulmeca mirosul; atac agresiv;
aprobã pozitiv; cerere solicitatã; a monopoliza totul;
a avansa înainte; a inculpa sub acuzarea de…; a se sinucide
singur; a prefera mai bine; a rezuma pe scurt; a schita sumar; a scruta
atent; a sustine o pledoarie; a recidiva din nou; a promova progresul;
geniu mare; monolog cu sine; alocutiune scurtã; amintire de
neuitat; amintirea evocã; autobiografia mea proprie; autoportretul
propriu; evocare retrospectivã; comemorare în memoria;
aniverseazã anul; acum câtiva ani în urmã;
a asigura un trai sigur; a continua mai departe; a urma mai departe;
a continua sã mentii; a conlucra alãturi; a se contrazice
reciproc; a conveni de comun acord; sãrbãtoare festivã;
happy-end fericit; sentiment sufletesc; aceeasi trãsãturã
comunã; asadar va sã zicã; asadar prin urmare;
afirmatia mea proprie; alcoolemia în sânge; alegeri electorale;
altercatie verbalã; a colabora împreunã; a declansa
începerea; a desãvârsi pe deplin; exemplu pilduitor;
hemograma sângelui; hemoragie de sânge; imposibilitatea
de a nu putea; a transmite mai departe; a-si însusi pentru sine;
a se întoarce înapoi; a se întrajutora reciproc;
mijloacele mass-media.
TAUTOLOGII - cuvinte repetate, dar cu functii sintactice
diferite: Vrea el ce vrea. Legea-i lege. Datoria-i datorie. Dacã-i
bal , bal sã fie! Cine-i om, apãi sã fie om!
Când merge, merge. Când plouã, plouã. Mosia,
mosie, fonctia, fonctie. A asteptat cât a asteptat. Plec fiindcã
plec. Vorbeste ca sã vorbeascã. Eu stiu ce stiu. O fi
stiind el ceva, dar eu nu stiu. El când spune o vorbã,
e vorbã. Eu când spun o vorbã, vorbã sã
fie. Copilu-i tot copil. Existã oameni si oameni. Bãrbatu-i
bãrbat. Femeia-i tot femeie. Omu-i om. Ce-i frumos e frumos,
orice-ai spune. Datoria-i datorie. Slujba-i slujbã, drujba-i
drujbã. Pânã aici toate au fost cum au fost. Sede
el cât sede, de cascã gura prin târg… Asa
si asa, în veci vecilor. Ce-o fi o fi. Fie ce-o fi. Ti-e scris,
ti-e scris, nu ti-e scris, nu ti-e scris si sãnãtate
bunã. Lumea nu-i cumu-i, ci cum o vedem. Nici târziu
nu-i prea târziu. Aici e aici. Ce-i frumos e frumos, orice ai
spune. Nu-i frumos ce-i frumos, e frumos ce-ti place. Dealu-i deal
si valea-vale, / Mândra-i mândrã pânã
moare. De cap si-a fãcut, de cap i-a fost. Nu joci, nu joci,
dar vezi-ti de treabã! Eu îs bun cât îs bun,
dar când m-o scoate cineva din rãbdare… De bãut
bei mereu sau numai asa, pe la sãrbãtori. Frate, frate,
dar brânza-i pe bani. De cântat, am cântat. De bãut,
am bãut. De frumoasã e frumoasã, dar nu stie
sã lucreze. Am întâlnit oameni si oameni.